شرکت کار در ارتفاع منصوری

پیچ و رولپلاک سنگ نمای ساختمان

تقریبا همه شهروندان،اجرای پیچ و رولپلاک سنگ نمای ساختمان را که توسط تکنسین های راپل کار انجام می شود دیده اند.سقوط سنگ از نما و یا لق شدن سنگ نما و احتمال ریزش سنگ ،نگرانی هایی را جهت ساکنین ساختمان ها در ایاب و ذهاب و غیره ایجاد کرده است و آنها را ناگزیر به اسکوپ کردن سنگ نما نموده است.اسکوپ کردن سنگ نما یا تثبیت سنگ نما از طریق پیچ و رولپلاک سنگ نما صورت می گیرد.ریزش سنگ نما دلایل متعددی دارد که در ذیل به تفصیل علت فرو ریختن سنگ های نما و نشانه های ریزش سنگ پرداخته ایم .

پیچ و رولپلاک سنگ نمای ساختمان

زمان ریزش سنگ از نما و نحوه مراقبت و اقدامات پیشگیرانه

  1. با شروع فصل بارندگی در 6 ماهه دوم سال یعنی فصل پاییز و زمستان .
  2. بادهای شدید و زمین لرزه
  3. یخبندان : آبهای نفوذی از بین ژوئن های سنگها به پشت سنگ در هنگام سرد شدن هوا یخ زده و در نهایت در هنگام انجماد حجمش بیشتر شده و باعث ریزش سنگ نما خواهد شد .
    در حال حاضر پیچ و رولپلاک نمای ساختمان های سنگی امری کاملا ضروری می باشد مخصوصا جهت ساختمان هایی که سنگ نمای آن ها از ابعاد بزرگ ( 40 طول ) استفاده شده و همچنین نماهایی که در هنگام ساخت اسکوپ سنگ صورت نپذیرفته است،زیرا حادثه خبر نمی کند و می تواند باعث خسارات جبران ناپذیر مادی و مرگ انسان شود .
  4. ساختمان های قدیمی که زمان زیادی از ساخت آن گذشته به دلیل فرسایش ملات و سنگ ،احتمال سقوط و ریزش سنگ نما وجود دارد که میبایستی حتما اقدام به پیچ و رولپلاک سنگ نما شود حتی اگر تا به حال ریزش سنگ نداشته .
    شرکت هفت یاقوت مجری خدمات پیچ و رولپلاک با بیش از دو دهه تجربه آماده ارایه خدمات اسکوپ کردن سنگ نما به روش دسترسی با طناب می باشد .

مهم : حتما میبایستی جهت پیچ و رولپلاک سنگ نما از مجموعه و پرسنل با تجربه و خبره مشاوره گرفت .

متاسفانه به پروژه هایی برخوردیم که قبلا کلیه سنگهای نمای ساختمان پیچ و رولپلاک شده اند ولی باز ریزش سنگ داشته اند .
دلایل ریزش سنگ با توجه به پیچ و رول پلاک سنگ ها، متعدد خواهد بود . از جمله وجود خلل و فرج در ملات پشت سنگها و عدم توجه راپلکار به : 1-انتخاب نقطه مناسب در هنگام سوراخ کاری 2- عدم انجام سوراخ های مجدد که منجر به بازشدن رولپلاک و بسته شدن کامل پیچ میشود .
در هنگام پیچ و رولپلاک سنگ های نما اگر به مواردی برخورد کنیم (به کرات هم بر خوردیم) که پشت سنگ خالی است ،میبایستی سوراخ کاری در زوایای مختلف سنگ تکرار شود تا بالاخره در نقطه مناسب اقدام به پیچ کردن سنگ نما نماییم .

نحوه اجرای پیچ و رولپلاک سنگ نما:پیچ و رولپلاک نما با طناب

سایز پیچ جهت تثبیت سنگ نما : جهت ایمن سازی سنگ نما از پیچ های با سایزهای مختلف استفاده می شود که رابطه مستقیم با ضخامت سنگ نما و ضخامت ملات پشت سنگ دارد . جهت پیچ و رولپلاک سنگ نما با ضخامت 1.5 تا 2 سانتیمتر از پیچ های 10*2.5 اینچ (6 سانتیمتر) و پیچ کردن سنگ نما با ضخامت 2.5 تا 3 سانتیمتر از پیچ های سایز بزرگتر استفاده می شود .
لازم به توضیح است که متناسب با افزایش سایز پیچ ،سایز مته هم بالاتر خواهد رفت . به عنوان مثال جهت سوراخ کاری سنگ با ضخامت 2 سانتیمتر از مته شماره 7 و سوراخ کاری سنگ با ضخامت 2.5 تا 3 سانتیمتر از مته شماره 8 استفاده می شود .
در صورتیکه ابعاد سنگ ها کوچک ،یعنی عرض سنگ کم و یا ضخامت سنگ کمتر از 2 سانتیمتر باشد می بایستی ابتدا با مته شماره پایین مثلا 5 با دریل معمولی سوراخ کاری انجام شود و سپس از پیچ های 5 سانتیمتری استفاده شود چراکه استفاده از مته های سایز بزرگ و استفاده از دریل چکشی (هیلتی) باعث شکسته شدن سنگ در حین پروسه سوراخ کاری و سقوط سنگ می شود .
نوع پیچ جهت پیچ و رولپلاک و تثبیت سنگ نما
جهت پیچ و رولپلاک سنگ های نمای بیرونی که در معرض باد و باران قرار دارد می بایستی از پیچ های با روکش گالوانیزه استفاده کرد که مقاوم در برابر شرایط جوی هستند و زنگ نمی زنند . اما جهت ایمن سازی سنگها و پیچ کردن سنگهای پارکینک ،راه پله و داخل ساختمان ،می شود از پیچ های معمولی بدون روکش استفاده کرد .
بابت زیبایی بصری و محافظت پیچ در برابر باران و باد و … در هنگام سوراخ کاری ،روی کلیه پیچ ها خزینه می شود . پیچ ها حدود 1.5 میلیمتر داخل سنگ قرار میگیرد و در نهایت بتونه همرنگ می شود که این امر باعث می شود ،علاوه بر محافظت و مخفی شدن پیچ ها ،نمای ساختمانی که پیچ و رولپلاک شده از لحاظ ظاهری قابل تشخیص نباشد .
استفاده از پیچ های متناسب با ابعاد سنگ و استاندارد ، فوق العاده حائز اهمیت است . وقتی سنگ های نما ،پیچ و رولپلاک می شوند کانا در ابتدای پروسه نصب سنگ، اسکوپ کرده ایم چرا که از حرکت سنگ به سمت جلو و طرفین جلوگیری می کند و درصورت جداشدن سنگ از ملات کاملا متحمل وزن سنگ شده و مانع از ریزش و سقوط سنگ می شود .
پیچ و رولپلاک کردن سنگ نما میبایستی توسط راپل کار با تجربه و خبره صورت پذیرد که امکان مهار سنگ در زمان جداشدن سنگ را داشته باشد و به نوعی اطلاعات کامل در مورد نوع سنگ ،جنس سنگ و سوراخ کاری انواع سنگ را داشته باشد . هر چند که استفاده از ابزار مناسب و کالیبره از اهمیت بالایی برخوردار است و درهنگام تثبیت سنگ نمای هیچ سنگی ،تا زمانی که از محکم شدن آن مطمئن نشده ایم نمیبایستی آن را رها کرد .

فواصل پیچ ها در فرآیند پیچ و رولپلاک سنگ نما:راپل نمای ساختمان

به جهت تحکیم سنگ نمای ساختمان فواصل سوراخ ها از یکدیگر میبایستی محاسبه شده باشد چراکه تعداد زیاد پیچ ها آسیب جدی به سنگ نما وارد میکند و تعداد کم هم ناقص است . تعداد و فواصل سوراخها وابسته به ابعاد سنگ و جنس سنگ ها دارد . سوراخ کاری در سنگهای 40 طول در فواصل حدود 40 تا 50 سانتیمتر خواهد بود .یعنی هر پیچ از هم حدود 40 تا 50 سانتیمتر فاصله دارد . سوراخ کاری در سنگهای با عرض کمتر می تواند در فواصل بیشتری باشد .
جهت پیچ کردن سنگها و هنگام سوراخ کاری سنگ میبایستی از دریل مناسب و کالیبره که تنظیم سرعت چرخش و ضربه دارد و توسط راپلکار قابل کنترل است استفاده کرد تا در هنگام سوراخ کاری آسیبی به سنگ ها نرسد و کار، با کیفیت بالا انجام شود .
وضعیت دیده شدن پیچ ها بر روی نما بعد از فرآیند پیچ و رولپلاک سنگهای نما
سنگهایی مانند تراورتن و مرمریت در پایان سوراخ کاری و هنگام خروج مته خزینه می شوند . هنگامیکه پیچ در سوراخ قرار میگیرد و با پیچ بند برقی بسته می شود سر پیچ حدود 1.5 میل داخل سنگ قرار میگیرد تا امکان پوشش بتونه را داشته باشد به اینصورت که وقتی سنگ ، بتونه همرنگ می شود، کاملا همسطح سنگ می شود و هیچگونه برجستگی نداشته باشد .
شیوه اجرایی پیچ و رولپلاک سنگ گرانیت
اما در برخی سنگها بعلت تراکم زیاد و نوع دانه بندی سنگ امکان خزینه به اینصورت نیست و میبایستی بعد از سوراخ کاری و قبل از قرار دادن پیچ در سوراخ با مته 12 روی سوراخ خزینه شود . این کار باعث می شود هم آسیبی به سنگ وارد نشود و هم اینکه پیچ داخل قرار گیرد و از لحاظ بصری بعد از اتمام پیچ و رولپلاک نما آسیبی به شکل نما وارد نشود .
بتونه ای که جهت پوشاندن پیچ استفاده می شود میبایستی کاملا همرنگ سنگ باشد و آب گریز تا در هنگام بارندگی ها شسته نشود . بعد از اجرای بتونه و اتمام خدمات پیچ و رولپلاک تشخیص اینکه نما پیچ و رولپلاک شده یا نه بسیار دشوار است و نما به هیچ عنوان زیبایی خود را از دست نمیدهد .

وضعیت سنگ نما بعد از اتمام پیچ و رولپلاک سنگ نما : پیچ نمای ساختمان

بعد از فرآیند پیچ و رولپلاک سنگ نما به دلیل سوراخ کاریهای متعدد و خروج خاک و غبار به هنگام خروج مته ،نما و مخصوصا درگاه ها و قاب های پنجره خاکی می شوند ،لذا بهتر است بعد از اتمام پروسه پیچ و رولپلاک سنگ نما با نظر کارفرما فرآیند شستشو انجام پذیرد . با توجه به حضور پرسنل و ابزار در کارگاه هزینه شستشو به مراتب ارزانتر از حالت عادی خواهد بود .
پیچ و رولپلاک نما با استفاده از پیچ های 2 سو و 4 سو
جهت پیچ و رولپلاک سنگ نما ،استفاده از پیچ های 2 سو مناسب نیست و اصلا توصیه نمیشود به این دلیل که پیچ های دو سو به هنگام کار با پیچ بند برقی ،سر پیچ گوشتی از پیچ جدا میشود و بعضا کامل بسته نمی شود ولی در پیچ های 4 سو با توجه باینکه سر پیچ گوشتی کاملا داخل پیچ قرار میگیرد و تا زمان بسته شدن کامل پیچ ،جدا نمیشود، لذا استفاده از پیچ های 4 سو جهت پیچ و رولپلاک نمای ساختمان سفارش می شود . همچنین استفاده از پیچ های با روکش گالوانیزه جهت جلوگیری از زنگ زدگی و مقاومت بیشتر .
شرکت کار در ارتفاع منصوری مجری پیچ و رولپلاک نما به روش دسترسی با طناب با بکارگیری پرسنل مجرب ،متعهد ، اخلاق مدار و ابزار الات استاندارد و بروز .

شرایط احراز کار جهت مجری پیچ و رولپلاک نما

  • وجدان کاری و تعهد
  • زمانمند : کار در بازه زمانی تعهد شده در قرارداد انجام شود با حداقل تلرانس
  • عدم ارجاع کار به غیر و انجام ایمن سازنگ نمای ساختمان توسط مجموعه
  • استفاده از متریال استاندارد و با کیفیت مانند پیچ ،رولپلاک ،بتونه و …
  • به کارگیری دریل های مناسب جهت جلوگیری از تخریب نما در هنگام اجرای پیچ و رولپلاک سنگ نما
  • هزینه متعارف
  • تحویل کار منطبق با ادعاهای اولیه بدون عیب و نقص و بالاترین کیفیت

 

تثبیت سنگ نمای ساختمان : پیچ و رولپلاک نمای ساختمان بدون داربست

مواردی پیش می آید که کارفرمایان محترم اذعان دارند کلیه سنگ های چهل طول اسکوپ شده اند و اطمینان دارند که سنگهای این قسمت ریزش نمیکنند و نیازی به فرآیند تثبیت سنگ نما و پیچ و رولپلاک سنگها ندارند و خواستار پیچ و رولپلاک سنگهای باریک و قاب پنجره ها هستند . ولی تجربه نشان داده که کلیه سنگها و حتی سنگهایی که اسکوپ شده اند نیاز به پیچ و رولپلاک دارند . سیم های اسکوپ پشت سنگها با گذشت زمان زنگ می زنند و در آن زمان در هنگام طوفان ،نفوذ آب و انجماد در فصل سرما و … نگران کننده خواهند بود .

نصب سنگهای ریخته شده : پیچ و رولپلاک نمای ساختمان

بعد از اتمام پیچ و رولپلاک نما میبایستی کلیه سنگهایی که از نما جدا شده است مانند روز اول نصب و بند کشی شوند . ابتدا میبایستی مطابق نمونه سنگ ریخته شده (جنس و رنگ و ابعاد) سنگ مربوطه تهیه شده ،سپس بر روی زمین و قبل از نصب ،سوراخ کاری سنگ انجام میشود . درادامه، پشت سنگ را کاملا با چسب سنگ آغشته کرده وسنگ در محل مربوطه چسبیده ،پیچ و رولپلاک وروی پیچ ها بتونه میشود . اطراف سنگ نصب شده نیز ،بندکشی شده تا راه نفوذ آبی وجود نداشته باشد .
جهت ایمن سازی و پیچ و رولپلاک سنگهای نماهای خاص مانند نماهای رومی ،کلاسیک و … که از سنگهایی با عرض کم و کوچک کار شده ، دیتایل اجرایی کار به شرح ذیل می باشد
پوشاندن کلیه سنگهای با عرض کم و کوچک با چسب های شیشه ای 5 سانتیمتری . چرا که در هنگام اجرای پیچ و رولپلاک نما به علت اعوجاج و لرزش وارده احتمال سقوط دارند (ضمنا سنگهای با عرض کم در هنگام سنگ کاری اسکوپ نمیشوند) بعد از اجرای هر مرحله سوراخ کاری ،پیچ و رولپلاک آن بسته و سپس سوراخ کاری بعدی انجام خواهد شد . (جهت اطمینان خاطر از جلوگیری از ریزش و سقوط سنگ در حین فرآیند ایمن سازی و تثبیت سنگ نما) استفاده از مته با شماره 6 بجای 7 و یا 8 و همچنین استفاده از دریل های دیمر دار و کالیبره .

بندکشی سنگ نمای ساختمان : پیچ و رولپلاک با طناب

اشعه یو وی ،باد ،باران و … به مرور زمان باعث تخریب بندهای سنگ نما می شوند و ریزش بندهای سنگ نما نفوذ پذیری آن را در برابر عامل مخرب آب در فصل بارندگی و سرما محیا میکند .
نفوذ آب از بندهای آسیب دیده سنگ به پشت سنگ هدایت می شود و در شب که هوا سرد می شود و به زیر صفر می رسد ،انجماد،حجم آب را افزایش داده و موجب جدا شدن سنگ از نما و ریزش سنگ نما می گردد به همین جهت یکی از وظایف مهم راپلکاران در حین فرآیند پیچ و رولپلاک ،بندکشی سنگهایی است که بند های آنها آسیب دیده و یا فاقد بند کشی میباشند .
دیتایل اجرایی در مورد سنگهای نما که در اثر نشست ساختمان ترک برداشته اند متفاوت است که با توجه به تقسیم بندی سنگ از ترکها صورت می گیرد . سنگهایی که یک تکه و پلاکی ترک دار شده است حال حکم چند سنگ را پیدا کرده و میبایستی هر قطعه ایجاد شده ،بصورت واحد یا پیچ و رولپلاک شوند و یا با چسب های دو جزئی مربوطه چسبانیده شوند ،چرا که به علت ترک های موجود قطعا به مرور زمان تجزیه و تکه های سنگ سقوط خواهند کرد .

زمان ایده آل جهت اجرای خدمات پیچ و رولپلاک نما : پیچ و رولپلاک نما در تهران و شهرستانها

در واقع پیچ و رولپلاک کردن سنگ نما را میتوان در کلیه ایام سال منهای روزهای بارندگی و روزهای با دمای زیر صفر درجه و باد شدید انجام داد . پیچ و رولپلاک در روزهای بارانی به علت اتصال وسایل برقی و برق گرفتگی بسیار پر خطر می باشد و همچنین کارکردن در دمای زیر صفر به علت اینکه ممکن است رطوبت به پشت سنگ نفوذ کرده باشد و با وجود امکان یخ زدگی ، میبایستی از ورود هر گونه تنش به سنگ خودداری شود .
بیشترین زمان ریزش سنگ نما در مواقعی است که باد شدید و طوفان می وزد یا در هنگام بارندگی های شدید و سرد و گرم شدن هوا (انقباض و انبساط) . اما در نهایت اقدام پیشگیرانه بهتر از اقدام اصلاحی است و بهتر است تا قبل از اینکه ریزش سنگ در نما داشته باشیم اقدام به ایمن سازی و تثبیت سنگهای نما نماییم .

مشخصات و ویژگیهای ابزار و تجهیزات راپلکاران :

اجرای خدمات پیچ و رولپلاک سنگ نما در شرکت کار در ارتفاع منصوری توسط راپلکاران به روش دسترسی با طناب یا راپل در ارتفاع بدون نیاز به نصب داربست و بالابر انجام میپذیرد . در این شیوه کار به صورت کاملا ایمن و بدون خطر به روش 2 طناب صورت میپذیرد . هر راپلکار با 2 طناب فرود می آید ،یکی از از طنابها ،طناب اصلی است که جهت فرود و صعود کاربرد دارد و طناب دوم صرفا نقش حمایت دارد و درصورتیکه به هر دلیل طناب اول دچار مشکل شود نقش طناب اصلی را ایفا خواهد کرد . این طناب های استاندارد، 11 میلیمتر قطر و دارای تحمل بار 1.5 تن میباشند . استفاده از روش کار با طناب، بین المللی بوده و متعارف در کلیه کشورهای پیشرفته می باشد . (استاندارد بین المللی ایراتا)

شرکت کار در ارتفاع منصوری

پیچ و رولپلاک نما در تهران و شهرستانها

شرکت کار در ارتفاع منصوری مجری خدمات پیچ و رولپلاک نما با بیش از دو دهه تجربه .
اجرای خدمات پیچ و رولپلاک نما بوسیله پرسنل مجرب ،کارآزموده و با اخلاق که دارای بیمه نامه بانام بیمه ایران میباشند .
دریل های ایده آل جهت فرآیند سوراخ کاری سنگ نما
جهت سوراخ کاری سنگها و انجام کار با کیفیت ازدریل های دیمر دار 2 حالته (چکشی و معمولی) برند هیلتی استفاده می شود .سرعت و قدرت این دریل ها توسط راپلکار قابل تنظیم است و به فراخور وضعیت سنگ سرعت و قدرت مورد نیاز را تنظیم می کند تا در حین اجرای کار پیچ و رولپلاک نما ،آسیبی به سنگ نما نرسد و دچار شکستگی و سقوط نگردد . وزن این دریل ها حدود 3 کیلوگرم می باشد . علاوه بر دریل های برند هیلتی هر راپلکار میبایستی یک دریل معمولی نیز بهمراه داشته باشد تا در صورت مواجه با سنگ های باریک و کوچک ،ابتدا سوراخ کاری سنگ با دریل معمولی انجام شود .

رولپلاک مورد نیاز جهت مقاوم سازی سنگ نما

جهت پیچ کردن سنگ نمای ساختمان از رولپلاک های گوناگونی استفاده می شود که با توجه به وضعیت پشت سنگ یعنی نوع ملات ،مقدار ملات ،کیفیت ملات و … به چند دسته تقسم می شوند .

رولپلاک معمولی توکار بدون لبه

جهت پیچ کردن نما ،اغلب از این رولپلاک پلاستیکی بدون لبه که در سایزهای مختلفی موجود میباشد استفاده می شود چراکه اکثر نماهای سنگی اجرا شده در کشور بصورت ملاتی میباشد و نوع کارکرد این نوع رولپلاک نیز بدین گونه است که پس از گذشت از سنگ و ورود به ملات پشت سنگ ،باز شدن آن باعث اسکوپ شدن سنگ به ملات میشود . لازم به توضیح است که سایز رولپلاک بر اساس پیچ مصرفی انتخاب میشود .

رولپلاک تو کار لبه دار

این رولپلاک به علت لبه بیرونی، تقریبا هیچ کاربردی در پیچ و رولپلاک سنگهای نما ندارند چراکه لبه بیرونی باعث برجستگی در نما و ایجاد مزاحمت در هنگام بتونه و … میشود.کاربرد این رولپلاک بیشتر جهت نصب اجسام بر روی دیوار و سطوح می باشد زیرا لبه بیرونی رولپلاک با گیر کردن بر روی لبه سطوح باعث می شود تا بستن پیچ بدون چرخیدن در داخل سطح باز شود و جسم مربوطه را نگه دارد .

رولپلاک پروانه ای

این رولپلاک کاربرد کمی در اجرای کار مقاوم سازی و تثبیت سنگ نما دارد و در مواقعی کاربرد دارد که سطح پشتی دارای خلل و فرج زیاد و حفره و غیره باشد،مانند زمانی که سطح پشتی سفال و یا رابیتس کار شده است .

این رولپلاک پس از استقرار در داخل سطح بصورت شاخه ای باز شده و این شاخه ها در قسمت های زیرین کار گیر می کنند .

 

رولپلاک فیشر

این رولپلاک در مواقعی کاربرد دارد که زیر قطعه مورد نظر ملاتی وجود ندارد . این رولپلاک با جمع شدن در پشت سطح مربوطه به سطح کارگیر کرده و باعث مهار قطعه مورد نظر میشود.این رولپلاک کاربرد بسیار کمی در تثبیت سنگ نما و اجرای پیچ و رولپلاک نما دارد .

 

قیمت پیچ و رولپلاک سنگ نمای ساختمان

قیمت پیچ و رولپلاک سنگ نمای ساختمان به عوامل متعددی به شرح ذیل بستگی دارد :

  • تعداد طبقات (ارتفاع نمای ساختمان)
  • بهر ساختمان (عرض ساختمان)
  • ابعاد سنگهای اجرا شده در نمای ساختمان
  • طرح نما (نمای ساده و فلت ،نمای رومی ،نمای کلاسیک و …
  • بازدید پروژه و بررسی وضعیت کارگاه های حمایت و لبه و پیشانی بام
  • مقدار سنگهای ریخته شده که میبایستی نصب شوند
  • آدرس پروژه (مسافت : حومه تهران یا شهرستان)
  • میزان متریال مورد نیاز جهت اجرای پیچ و رولپلاک نما

جهت تسریع در امر پاسخگویی و جلب رضایت مشتریان پیشنهاد میشود ابتدا تصویر رخ کامل نمای ساختمان از طریق موبایل ارسال شود . کارشناسان مجموعه کار در ارتفاع منصوری پس از بررسی عکس و سئوال های احتمالی پیش فاکتور مربوطه را تنظیم و حدود مبلغ قبل از بازدید را( با تلرانس قیمتی بسیار کم ) در قالب پیش فاکتور با دیتایل کامل اجرایی ارسال مینمایند و در صورت درخواست کارفرما با هماهنگی قبلی سریعا از محل پروژه بازدید به عمل آمده و قیمت دقیق 0 تا 100 کار اعلام میگردد . پس از اعلام قیمت پیچ کردن سنگ نمای ساختمان ،نمونه قرارداد پیچ و رولپلاک نما جهت بررسی کارفرما ارسال خواهد شد .

اجرای پیچ و رولپلاک نما با داربست و راپل

معمولا سلیقه مشتریان بین اجرای کار پیچ و رولپلاک نما با داربست و اجرای کار پیچ و رولپلاک سنگ نما با روش کار با طناب متفاوت است . در واقع هر دو روش امکان انجام خدمات پیچ و رولپلاک نما را به نحو شایسته دارند اما به نوعی سیتم کار با داربست به دلایل زیر منسوخ و از رده خارج است مگر در جاهائیکه ساختمان دارای پیشانی یا کنسول بلند (بیشتر از 1.5 متر) و یا لبه بام از پوشش آردواز استفاده شده باشد که در اینصورت بهتر است بعد از بازدید کارشناسان ،هماهنگی جهت نصب داربست صورت بگیرد و اجرای کار پیچ و رولپلاک ساختمان با داربست انجام شود . مواقعی که ساختمان در پیشانی بام دارای کنسول بلند باشد اجرای پیچ و رولپلاک سنگ نما را صرفا در طبقه فوقانی با مشکل روبرو میکند که نیاز به کارگاه های ترکیبی تخصصی و زمان بر میباشد که در این مواقع پیشنهاد به استفاده از داربست میدهیم تا راپلکاران با دسترسی به کلیه قسمت های نما ،فرآیند مقاوم سازی سنگ نما را به نحو احسنت انجام دهند .

معایب اجرای مقاوم سازی نما با داربست

  1. معمولا داربست کارانی که اقدام به تثبیت سنگ نما میکنند بیشتر تخصص اجرای داربست دارند نه اسکوپ نما که در نهایت باعث آسیب جدی به نمای ساختمان می شود اما در روش دسترسی با طناب راپلکار مربوطه آموزش ویژه ،نسبت به مواجه با کلیه سنگ ها و ابزارهای همراه را دیده و تخصص صرف ،نسبت به پیچ و رول پلاک سنگ نما و نصب سنگ دارد .
  2. زمان اجرای پیچ و رولپلاک نما بدون داربست (روش راپل) کمتر از اجرای پیچ و رولپلاک نما با داربست میباشد و همچنین هزینه تثبیت سنگ نما با داربست بالاتر از روش مقاوم سازی سنگ نما با راپل میباشد چراکه هزینه نصب داربست و جمع آوری آن به اجرای کار اضافه خواهد شد .
  3. جاگیر بودن داربست و اشغال فضای اطراف ساختمان و ایجاد مزاحمت جهت رهگذران و همسایه ها و خطر ورود دزد از روی داربست در هنگام شب .
  4. زمان بر و خطرناک بودن انتقال چوب بست بر روی داربست جهت تعمیر سنگ نما .

خطرات و بیمه اجرای کار پیچ و رولپلاک سنگ نما با طناب

نگرانی که معمولا برای مشتریان محترم وجود دارد خطر سقوط برای پرسنلی است که در حال اجرای کار پیچ و رولپلاک نما با طناب میباشند . اما در واقع اجرای کار محکم سازی سنگ نما با روش دسترسی با طناب بسیار ایمن تر است چرا که با رعایت استانداردهای مربوطه و استفاده هر راپلکار از 2 طناب اصلی و حمایت ،خطری به لطف خدا راپل کار را تهدید نمیکند و به نوعی از اجرای کار پیچ و رولپلاک با داربست بسیار ایمن تر میباشد .
شرکت کار در ارتفاع منصوری کلیه پرسنل اجرایی خود را بیمه مسئولیت حوادث با نام نموده و جهت اطمینان خاطر کارفرمایان محترم در یکی از مفاد قرارداد که با مشتریان تنظیم میشود اشاره شده است که ،کلیه صدمات وارد به پرسنل پیمانکار (راپلکار) در حین کار به عهده پیمانکار بوده و کارفرما هیچگونه مسئولیتی در قبال ایمنی و صدمات ناشی از این قرارداد ندارد . در ابتدای شروع کار یک نسخه از بیمه نامه که در آن نام راپلکاران قید شده است تحویل کارفرما میشود .
شرکت کار در ارتفاع منصوری خود را ملزم میداند کلیه راپلکاران در ارتفاع خود را بیمه مسئولیت بیمه ایران کند تا نه خود نه کارفرمای محترم نگرانی از این بابت نداشته باشند . هرچند که روش کار در ارتفاع با راپل روش کاملا ایمن میباشد و درصد رخ دادن حادثه بسیار پایین است .

سنگهای درپوش روی جانپناه پشت بام

سنگهای درپوش جان پناه که بر روی دیوار دور پشت بام قرار گرفته اند بیشترین احتمال سقوط و ریزش سنگ را دارند . بدلیل اینکه به صورت مستقیم در معرض باران و نفوذ آب و باد قرار دارند . به نوعی مدت زمان زیاد قرار گرفتن در شرایط جوی از جمله آفتاب ،باد ،باران ،سرما وگرما باعث میشود سنگ از ملات زیر جدا شود و با اولین تنش وارده ساقط شوند . این سنگها با وزش بادهای با سرعت بالا و یا تکیه دادن ساکنان ،احتمال سقوط دارند که منجر به حادثه های جانی و مالی جبران ناپذیری میشود .
راپلکاران مجموعه کار در ارتفاع موظفند قبل از شروع کار پیچ و رولپلاک نمای ساختمان در ارتفاع ،کلیه سنگهای درپوش جان پناه را تثبیت و بتونه نمایند و در صورت رضایت کارفرما کلیه ژوئن های بین سنگها با ملات سیمان و خاک سنگ بندکشی شوند .

پیچ و رولپلاک سنگ تراورتن

اغلب سنگهایی که جهت نمای ساختمان استفاده میشود سنگ تراورتن میباشد .سنگ تراورتن یکی از سنگهایی است که مورد تائید جهت نصب در نماهای بیرونی ساختمان میباشد . علت مناسب بودن سنگ تراورتن برای نماسازی ،وجود خلل و فرج در پشت سنگ است که باعث چسبیده شدن ملات و قرار گرفتن بر روی سطح مربوطه میشود یعنی حفره ها و منافذ موجود در سنگ تراورتن باعث میشود چسبندگی ملات سیمان به سنگ بیشتر شود .
سنگهای تراورتن ،بجامانده از رسوبات چشمه های آب گرم هستند . حال به بحث اصلی که همان پیچ و رولپلاک سنگ تراورتن است بر میگردیم . جهت پیچ و رولپلاک سنگ تراورتن از دریل های دیمر دار چکشی برند هیلتی استفاده میکنیم . سنگ های تراورتن واکنش خوبی در حین پیچ و رولپلاک( سنگ نما ) دارند و معمولا دچار ترک و شکستگی نمیشوند مگر در قسمت هایی که دارای رگه و یا ترک قبلی باشند .

پیچ و رولپلاک سنگ گرانیت

سنگ گرانیت نوعی از سنگ آذرین درونی اسیدی است . سنگ گرانیت یکی از سخت ترین و محکم ترین نوع سنگها میباشد و به همین دلیل به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرند . بهترین کاربری سنگ گرانیت در سنگفرش بیرونی و مکان هایی که عبور و مرور زیاد دارند میباشد . از معایب این سنگ این است که نمیتوانند برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد چرا که دارای تراکم بالا ، وزن زیاد و سطح صاف پشت سنگ میباشند . این سطح صاف باعث درگیر نشدن ملات با پشت سنگ و احتمال سقوط سنگ گرانیت میشود . جذب آب سنگ گرانیت بسیار پایین است و این دلیل دیگری است که ملات به خوبی به سنگ نچسبد .
در صورتیکه به هر دلیل از سنگ گرانیت برای نماسازی استفاده میکنیم میبایستی حتما اسکوپ شوند ،حال یا اسکوپ سیمی یا اسکوپ پروانه ای . در صورتیکه سنگ گرانیت اسکوپ نشود حتما در درازمدت ریزش خواهند داشت لذا تنها راه و بهترین راه تثبیت سنگ و مقاوم سازی نما ،پیچ و رولپلاک سنگ گرانیت میباشد .

پیچ و رولپلاک سنگ چینی

سنگ چینی از خانواده سنگ های مرمریت میباشند . سنگهای چینی معمولا دارای بلورهای درشت میباشد . به آن جهت به آنها چینی میگویند که در ضخامت حدود 2 سانت در مقابل ضربه صدای چینی میدهد . این سنگ از لحاظ جذب آب و چسبندگی دوغاب مابین سنگ گرانیت و سنگ تراورتن قرار دارد . سنگهای چینی دارای تنوع رنگی کمی میباشند .

 

 
 

پروژه های پیچ و رولپلاک سنگ نمای ساختمان گروه کار در ارتفاع منصوری

از طریق لینک روبرو یا تماس با شماره 09128930060 میتوانید از بازدید و کارشناسی رایگان بهره مند شوید!

سئوالات متداول در خصوص پیچ و رولپلاک سنگ نمای ساختمان

جهت پایداری و مقاوم سازی سنگ نما از شیوه های متفاوتی استفاده میشود که مهمترین آن پیچ و رول پلاک نما است . اما در مواقعی که به دلایلی از جمله ابعاد کوچک سنگ ،نبود ملات زیرسازی ،وجود رابیتس زیر کار و … امکان پیچ و رولپلاک سنگ را نداریم جهت تثبیت سنگ نما از چسب های دو جزئی استفاده میکنیم . همچنین جهت نصب سنگهای افتاده با ابعاد کوچک مورد استفاده قرار میگیرد .
نحوه اجرای کار به این صورت است که در صورتیکه بخواهیم سنگی را با مشخصات ذکر شده نصب نماییم پشت سنگ را آغشته به چسب مربوطه میکنیم و میچسبانیم اما اگر جهت اقدام پیشگیرانه و ایمن سازی سنگهایی که هنوز ریزش نکرده اند بخواهیم اجرا کنیم میبایستی کلیه ژوئن دور تا دور سنگ را که معمولا با ملات سیمان (به فاصله حدود 0.5 تا 1 سانت قرار دارد) بعد از اینکه کاملا تمیزکاری شد بصورت خطی آغشته به چسب نماییم . در واقع بند سنگ ها را بصورت افقی و عمودی چسبکاری میکنیم .تذکر : استفاده از چسب سنگ معمولی و یا چسب های 123 صرفا جهت نگهداری سنگ برای مدت بسیار کوتاه کاربری دارند تا راپلکار فرصت انجام کار اصلی را داشته باشد و به هیچ عنوان نمیباید به عنوان نگهداری دائمی استفاده شوند .

این قطعه از جنس آهن یا فولاد میباشد . رول بولت از یک پیچ که یک سر آن رزوه و سر دیگر آن مخروطی شکل است به همراه یک استوانه فلزی چاک دار و مهره و واشر تشکیل شده است .
ابتدا با سوراخ کردن سطح هم اندازه بولت ،رول بولت را داخل سوراخ کرده و به صورت ضربه ای تا خط علامت روی رول بولت وارد میکنیم سپس مهره را بوسیله آچار سفت میکنیم . این عمل با عث میشود که گوه یا انتهای مخروطی رول بولت به سمت بیرون کشیده شود و استوانه چاکدار را باز کند . بولتها مقاومت بالایی دارند و به دلیل درگیری بالایی که با ملات پشت سنگ پیدا میکنند تحمل بار بسیار بالایی دارند . رول بولت جهت سنگها با ضخامت کم کاربردی ندارند و آسیب بسیار زیادی به سنگ نما میزنند . بولت ها جهت مقاوم سازی سنگهایی با قطر و ابعاد بالا کاربری دارند .

حتما میبایستی راپلکارانی که مسئول پیچ و رولپلاک نمای ساختمان ها هستند تجربه و مهارت لازم را داشته باشند چرا که پیچ و رولپلاک سنگ نما یکی از تخصصی ترین و فنی ترین کارهایی است که در شغل راپل وجود دارد .
بکارگیری صحیح از ابزارها و چگونگی سوراخ کاری بر روی انواع سنگها به تجربه چند ساله نیاز دارد . به عنوان نمونه پیچ و رولپلاک نماهای رومی و نماهای ابزار دار با ستون های کاذب و فراوان با خطوط افقی نازک ،سینه کفتری و با قاب پنجره های باریک و تاج های هلالی شکل ،کار بسیار تخصصی است و جهت مقاوم سازی و تثبیت سنگهای نماهای اینچنینی میباید از تکنیکها ی خاص جهت سوراخ کاری استفاده شود تا در حین پروسه اجرا ،سنگها آسیب نبینند .
متاسفانه کم پیش نیامده که در هنگام اجرای کار ،سنگ اطراف راپل کار ،جدا شده و اورا و … در معرض خطر قرار داده . لذا راپلکار میبایستی توانایی کامل مهار سنگ را در ارتفاع در مواقع غیر منتظره داشته باشد . استفاده صحیح از دست و پا ،تخصص راپلکاران است . همچنین نحوه استقرار راپلکار بر روی نما از اهمیت بالایی برخوردار است که در مواقع لزوم اقدام مقتضی را به عمل آورده و به نوعی اگر امکان مهار سنگ را نداشت ،حادثه را به نحو شایسته مدیریت کند .

شماره تماس های موجود در سایت (تماس با ما) شبانه روز پاسخگوی درخواست های واصله میباشند .کلیه مشاوره ها و بازدید انجام شده رایگان بوده و هیچ گونه هزینه ای برای مشتریان ندارد . جهت تسریع در امر مشاوره شایسته است عکس رخ کامل نمای ساختمان را از طریق واتساپ و … ارسال فرمایید . سپس بازدید حضوری انجام میگیرد و در نهایت هزینه انجام کار پیچ و رولپلاک سنگهای ساختمان در قالب فرمتی خاص (پیش فاکتور تعمیر سنگ نما ) به همراه دیتایل اجرایی ،متریال مصرفی و نمونه کارهای مرتبط اعلام و ارسال میگردد . در صورت تمایل مشتریان محترم نسبت به اجرای کار ،قراردادی با مشخصات کامل طرفین و قید کلیه تعهدها و زمان اجرا در دو نسخه تنظیم و همزمان با شروع کار پیچ و رولپلاک سنگ نما به امضاء طرفین میرسد .
در هنگام اجرای پیچ و رولپلاک کردن سنگهای نمای ساختمان به علت اینکه به هردلیل امکان سقوط سنگ وجود دارد میبایستی زیر کار با نوار خطر پوشیده شود و هیچ ماشینی در نزدیکی پارک نشود و کلیه رفت و آمدها در زیر کار با اطلاع و توقف کار همراه باشد .
نکات قبل از شروع کار پیچ و رولپلاک نما و پیچ و رولپلاک سنگهای دیوارها و …
کارفرمایان محترم توجه داشته باشند در مواقعی که سنگی از نما سقوط کرده نشانه این است که سنگ های دیگر و مخصوصا سنگهای طرفین در شرف ریزش هستند لذا میبایستی بلادرنگ نسبت به مقاوم سازی سنگ نما با اجرای پیچ و رولپلاک سنگها اقدام نماید .
با توجه به اینکه از زیر اغلب ساختمان ها ،عابرین در رفت و آمد هستند و همچنین زیر ساختمان ها محل پارک ماشین ها میباشد ،خطر زیادی جان و مال مردم را تهدید میکند . لازم است تا رسیدن راپلکاران مقاوم سازی سنگ نما ،کلیه قسمتهای زیر که در معرض خطر سقوط هستند نوار خطر کشیده شود تا از عبور افراد جلوگیری و مانع تهدید سقوط سنگ بر روی آنها شود .
تجربه نشان داده است که سقوط سنگ تا حدود 20 متر را با تکه سنگ ،تحت الشعاع قرار میدهد و آسیبهای جدی به بدنه و شیشه ماشین های پارک شده وارد میکند . راپلکاران پس از تجهیز کارگاه و شروع کار در گام اول و فرود اول اقدام به ترمیم و دفع خطر از قسمتهایی از نما که ریزش سنگ داشته میکنند و پس از مقاوم سازی و رفع خطر در ادامه و با اطمینان خاطر اقدام به پیچ و رولپلاک بقیه نما مینمایند .
خدماتی که در زمان پیچ و رولپلاک نما امکان اجرا دارند
با توجه به اینکه جهت ارایه خدمات مقاوم سازی نما و پیچ و رولپلاک سنگهای نما کلیه لوازم و ابزارهای کار در ارتفاع به پروژه منتقل و تجهیز کارگاه میشود ،لذا در حین انجام کار و یا بعد از انجام پیچ و رولپلاک سنگها امکان انجام خدمات متفرقه مورد نیاز ساکنان ساختمان وجود دارد مانند تعویض چراغ و پرژکتورهای نما ،شستشوی نما (بعد از اجرای پیچ و رولپلاک نما و قبل از انجام بتونه سنگها) ،پوشاندن درز انقطاع ،پوشاندن پاسیوها با توری مرغی جهت جلوگیری از ورود پرندگان و …

 

جهت مقاوم سازی و ایمن سازی سنگهای مرمریت در نماهای ساختمان میبایستی از دریل های دیمردار که سرعت و قدرتش تحت کنترل راپلکار میباشد استفاده کرد . چرا که فشار وتنش زیاد باعث ترکهای شدید و جدا شدن تکه هایی از محل سوراخ کاری میشود .
در کل ،سنگهای مرمریت واکنش خوبی را در هنگام سوراخ کاری نشان نمیدهند و اغلب دچار کندگی حدود 1.5 سانت بر روی سطح سنگ میشوند که با راه کارهای فوق این تخریب را به حداقل رسانده و البته بتونه همرنگ سنگ هم کلیه کندگی ها را پر میکند و ظاهر نما حفظ میشود .
باتوجه به ریشه آهکی داشتن سنگ های مرمریت و همچنین صاف و صیغلی بودن پشت این سنگها و جذب آب بالا ،استفاده جهت فضاهای خارجی و نماهای ساختمان توصیه نمیشود و بهتر است در فضاهای داخلی مانند راه پله ها و دیوارهای پارکینگ استفاده شوند . پیچ و رولپلاک سنگ مرمریت عاملی جهت جلوگیری از ریزش و سقوط سنگ میباشد .

واکنش سنگهای چینی در مواجه با پیچ و رولپلاک کردن به 2 گروه تقسیم میشوند :
1-گروهی که سنگهای بلوری آن ها درشت است که این سنگهای چینی مقاومت بسیار پایینی در هنگام سوراخ کاری با دریل دارند که مجبور به بکارگیری مته های باریکتر و پیچ یک سایز کوچکتر میباشیم . در این نوع سنگهای چینی نمیبایستی در حین فرآیند پیچ و رولپلاک نما به هیچ عنوان تنش و شک وارد کرد و میبایستی از دریل های معمولی فاقد چکش و یا دریل های چکشی دیمر دار با دور بالا و چکشی پایین استفاده نمود .
2-سنگهای چینی دارای بافت متراکم و بلورهای ریز
پیچ و رولپلاک این سنگها بدلیل تراکم بالا و دانه بندی متراکم ،بسیار راحت تر و سالم تر و بدون مشکل انجام می شود .
پیچ و رولپلاک سنگ مرمریت
سنگ مرمریت از دسته سنگهای آهکی دگرگون شده است . بدلیل خلل و فرج کمتری که نسبت به سنگهای تراورتن دارند مقاومت نسبی و وزن بیشتری دارند . سنگهای مرمریت با قرار گرفتن در معرض رطوبت به صورت مداوم خوردگی و فرسایش در سطح سنگها ایجاد می شود .

 

 سنگهای گرانیت به علت تراکم دانه بندی و جرم حجمی بالا ،دارای استحکام خوبی میباشند اما جهت سوراخ کاری حتما میبایستی از مته های 4 الماس مخصوص سنگ گرانیت استفاده شود . همچنین به علت وزن زیاد به هنگام سوراخ کاری و پیچ و رولپلاک ،سوراخ ها میبایستی در فواصل نزدیکتر نسبت به سنگهای تراورتن و مرمریت ایجاد شوند تا تحمل باربری بیشتری ایجاد کنند .

هدف از پیچ و رولپلاک سنگ نما اسکوپ و جلوگیری از جدا شدن سنگهای نماست ولی در مواقع زلزله و یا نشست ساختمان پیچ و رولپلاک های سنگ نما نقش باربری و تحمل بار پیدا میکنند . جهت هرچه بهتر و شکیل اجرا شدن پیچ و رولپلاک سنگهای گرانیت میبایستی با روش های خاصی روی کلیه سوراخ ها خزینه شود .

با توجه به سختی سنگ گرانیت خزینه کردن آن صرفا با مته مجدد شماره 12 امکان پذیر است . بعد از خزینه کردن اقدام به پیچ و رولپلاک سنگ گرانیت نموده و سپس اجرای بتونه همرنگ . این کار بسیار زمانگیر میباشد ولی از لحظ بصری کانا هیچ گونه سوراخ کاری روی نما انجام نشده است .

پیچ و رولپلاک در فواصل 40 تا 50 سانتیمتر صورت میگیرد اما اگر سنگها بصورت طولی نباشد و خود یک سنگ 50 سانتیمتری باشد میبایستی 2 عدد پیچ و رولپلاک بخورد . سنگهای تراورتن این مزیت را دارند که در هنگام پیچ و رولپلاک به راحتی خزینه میشوند و به هنگام سوراخ کاری دچار کندگی نمی شوند و ظاهر سنگ را خراب نمیکنند . با توجه به رنگهای سنگ تراورتن، بتونه اجرا شده بر روی سنگهای تراورتن کرم ،سفید ،نسکافه ای و … کاملا همرنگ سنگ اجرا میشود و چیزی از زیبایی نما کاسته نمیشود .

خدمات کار در ارتفاع منصوری به روش دسترسی با طناب

نورپردازی
نمای ساختمان

شستشوی
نمای ساختمان

پوشش نمای چوب ساختمان

رنگ آمیزی
نمای ساختمان

آب بندی,درز بندی
نمای ساختمان

پوشاندن پاسیو,حیاط خلوت

خدمات صنعتی در
ارتفاع