شرکت کار در ارتفاع منصوری

نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای بیرونی ساختمان :

نمای بیرونی یک ساختمان اولین عامل ایجاد جذابیت بصری و به بیان دیگر اولین عامل معرفی نوع و کیفیت ساختمان می‌باشد. بنابراین طراحی نورپردازی نمای خارجی ساختمان‌های مختلف علاوه بر حائز اهمیت بودن از جهت قابل دید بودن ساختمان‌ها به هنگام تاریکی در شب، موجب افزایش جذابیت نمای کلی ساختمان و ایجاد فضایی زیبا در شهر نیز می‌گردد. در طول روز به سبب وجود نور کافی و روشن بودن محیط اطراف ساختمان، نمای خارجی ساختمان‌ها قابل رویت هستند اما در شب دیگر قادر به دیدن نمای ساختمان‌ها نیستیم به همین سبب نورپردازی نمای ساختمان به روش صحیح بسیار حائز اهمیت بوده و موجب زیبایی و جذابیت بیشتر ساختمان نیز می‌گردد.

در زمان‌های گذشته نورپردازی نمای ساختمان فقط در مغازه‌ها، نماهای بزرگ تجاری، فرهنگی و ساختمان‌های معروف مانند موزه‌ها و مساجد خاص بکار می‌رفت اما امروزه در دنیای مدرن و در دوره‌ای که هدف نورپردازی بجز قابل مشاهده بودن ساختمان در تاریکی شب، به جهت بخشیدن جلوه و ابهتی خاص به نما و ایجاد جذابیت بصری نیز اعمال می‌گردد از اهمیت بیشتر برخوردار است و توجه اکثر آحاد جامعه را به خود اختصاص داده است. از این رو امروزه نورپردازی نماهایی مانند تالارها، رستوران‌ها، پارک‌ها و ساختمان‌های بلند و مرتفع به مراتب بیشتر از گذشته به چشم می‌خورد.

با توجه به هدف و خواسته‌ی کارفرما نورپردازی نمای خارجی ساختمان به روشهای متفاوتی می‌تواند انجام شود برای مثال ممکن است تمام فضای خارجی ساختمان نورپردازی شود یا هدف فقط برجسته کردن بخشی از نما و متمایز کردن آن از سایر قسمتهای ساختمان باشد. شما کاربران گرامی نفیس نور اگر قصد آشنایی بیشتر با نورپردازی نمای بیرونی ساختمان را دارید در ادامه همراه ما باشید.

نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نما به شیوه کار با طناب

نمای ساختمان اولین فاکتوری است که نظر هر بیننده‌ی رهگذری را به خود جلب می‌کند.
نمای ساختمان در طول روز به خوبی دیده می‌شود و می‌تواند زیبایی خود را به رخ رهگذران بکشاند و نظر آن‌ها را به ساختمان جلب کند.
نورپردازی نمای بیرونی ساختمان در دو صورت انجام می‌گیرد.

  • نورپردازی نما
  • نورپردازی محوطه

تعداد ساختمان‌هایی که از  نورپردازی، در نمای آن‌ها استفاده شده روز به روز در حال افزایش است، که این موضوع نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای جهان طرفدار بسیار زیادی پیدا کرده است.
نور پردازی باعث می‌شود نمای شهر با ساختمان‌های بلند زیبا و روشن‌تر از همیشه بنظر برسد.
یکی از مهمترین موضوعات نورپردازی نما، مصرف انرژی است، سیستم‌های نورپردازی هزینه برق مصرفی را بالا می‌برند در نتیجه باید بصرفه‌ترین راه برای این کار محاسبه شود.
یکی دیگر از موضوع‌های مهم نحوه استفاده صحیح و هدایت درست نور برای روشنایی نمای ساختمان است زیرا نورهایی که به شیوه نادرست نما را روشن میکنند نتیجه‌ای عکس داشته و ساختمان را زشت و گیج کننده نشان می‌دهد.
برای نورپردازی ساختمان مسکونی، اداری، تجاری و تفریحی خود، از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

هزینه نورپردازی نمای ساختمان به روش دسترسی با طناب

هزینه نورپردازی نما به سبک طراحی، فرم و هندسه نما و تجهیزات روشنایی بستگی دارد. شما می‌توانید برای برآورد در هزینه‌های نورپردازی نما، از اتود اولیه طراحی نما به شکل 3 بعدی استفاده کنید. برای این کار طراح نمای ساختمان، با استفاده از مدلسازی طرح، پیش نمایشی از نورپردازی نمای ساختمان را در اختیار شما قرار می‌دهد.

تعیین نوع نورپردازی نما، به شما در انتخاب تجهیزات روشنایی کمک می‌کند؛ در نتیجه می‌توانید یک برآورد اولیه برای خرید تجهیزات روشنایی داشته باشید. در انتخاب لامپ‌ها و تجهیزات روشنایی سعی کنید، از محصولات مرغوب و با کیفیت استفاده کنید. امروزه لامپ‌ها و تجهیزات هوشمند با بازدهی بالا، زمینه مناسبی را برای نورپردازی نمای ساختمان فراهم کرده‌اند.

سبک نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی ساختمان از چند سبک به وجود آمده، در زیر به بررسی چند سبک در نورپردازی می‌پردازیم.

  • نورپردازی خشناز این سبک نور پردازی بیشتر برای سطح‌ها یا المان های کوچک در نما استفاده می‌شود.
  • نورپردازی یکدستعموما از یک نقطه از نما شروع می شود و می تواند سطح وسیعی از نما را در بر داشته باشد.
  • نورپردازی از داخل و خارجعموما در کنار بازشوها مانند درب‌های ورود و خروج و پنجره‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، البته این نکته نیز حائز اهمیت است که در ساختمان‌های مسکونی به هیچ عنوان نباید در کنار پنجره‌ها از نورپردازی استفاده شود، چرا که ممکن است حریم شخصی را از بین ببرد.
  • نورپردازی منطقه‌ایاین سبک از نور پردازی نیز بیشتر در کنار بازشوها و ستون‌ها و محل‌های که از اهمیت بیشتری برخوردار است انجام می‌گیرد .
انواع چراغ و تجهیزات نورپردازی ساختمان

از جمله نورپردازی‌های پرکاربرد در نمای ساختمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • چراغ‌های LED دکوراتیو
  • چراغ‌های LED با شدت نور بالا
  • ریسه‌های نوری خطی
  • پروژکتورها
  • نورهای دفنی
  • نورهای دکوراتیو
  • نورهای LED رنگی
  • جت لایت‌ها
  • واشرهای دیواری LED
لامپ‌های ریسه‌ای و وال واشرهای ال. ای. دی در نورپردازی نما

لامپ‌های ال ای دی در گذشته، برای نورپردازی نمای ساختمان به رنگ‌های سبز و قرمز استفاده می‌شدند. امروزه در انواع مختلف تناژ‌های رنگی، بدون رنگ و سفید تولید می‌شوند. به دلیل تغییر در شدت رنگ‌ها، انواع مختلفی از آن‌ها در بازار عرضه می‌شود. تنوع در تولید انواع مختلف لامپ‌های ال ای دی و استفاده گسترده از آن‌ها، باعث ایجاد طرح‌های مختلف نورپردازی نمای ساختمان شده است. وال واشرهای ال ای دی، برای نورپردازی ساختمان‌های اداری و تجاری استفاده می‌شوند. لامپ‌های ال ای دی در بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات روشنایی ساختمان تولید می‌شوند. لامپ‌های ال ای دی در برابر دمای کم محیط، نور زیادی را تولید می‌کنند. در واقع موضوع تاثیر دما، یکی از ویژگی‌های اصلی لامپ‌های ال ای دی محسوب می‌شود.

جت لایت‌ها در نورپردازی

جت لایت‌ها، به عنوان یک منبع نوری مناسب برای ساختمان‌های بلند و برج‌ها محسوب می‌شود. در صورتی که مایل باشید؛ از منبع نوری مشخصی برای پوشش نورپردازی کل نمای ساختمان استفاده کنید، جت لایت‌ها انتخاب مناسبی هستند. همچنین برای مرتفع نشان دادن ساختمان‌های دو طبقه و ایجاد تشعشعات عمودی و خطی استفاده می‌شوند.

لامپ‌های نانوکریستال در ظاهر ساختمان

نانو در تجهیزات روشنایی، با تولید لامپ‌های نانوکریستال، زمینه‌ی مناسبی را در نورپردازی نما ایجاد کرده است. این تجهیزات در مقایسه با لامپ‌های ال ای دی، روشنایی بیشتر و قیمت مناسب‌تری دارند. همچنین لامپ‌های نانوکریستالی، تشعشعات لیزری را نیز شامل می‌شوند .

 

اصول نورپردازی نمای ساختمان :

موارد اصلی در طراحی نورپردازی نمای ساختمان :

  • قاب دور پنجره‌‎‎ها باید نورپردازی شود.
  • رعایت خطوط افقی و عمودی در نما
  • رنگ نور استفاده شده در نورپردازی باید متناسب با رنگ نما 
  • به گوشه‌ها و کنج‌های نما ساختمان دقت کنیم.
  • نواحی دور ستون‌ها باید نورپردازی شود. 
  • نور پردازی در قسمت ورودی عابر و سواره
  • خط آسمان نور پردازی احتیاج دارد.
  • در نواحی مصالحی که بازتاب نور زیادی دارند، نباید نورپردازی صورت گیرد چون باعث خیرگی چشم می‌شود.

پروژه های نورپردازی نما گروه کار در ارتفاع منصوری

از طریق لینک روبرو یا تماس با شماره 09128930060 میتوانید از بازدید و کارشناسی رایگان بهره مند شوید!

سئوالات متداول در خصوص نورپردازی نمای ساختمان

نمای ساختمان ها در نور روز و تاریکی شب لازم است که به یک اندازه زیبا و جذاب دیده شوند . ساختمانها باید جذاب باشند و این مهم به عهده نورپردازی نمای بیرونی ساختمان است . اما کاربرد نور در نمای خارجی ساختمان اصولی دارد که اگر این اصول و قواعد رعایت نشوند ساختمان به عنوان منبعی از آلودگی و نازیبایی نوری خواهد شد که چشمان هر بیننده ای را آزار میدهد مشکلی که الان در کلان شهرها امری معمول است .

نورپردازی بخش مهمی از طراحی نمای ساختمان را شامل می شود چرا که در تاریکی شب آنچه از ظاهر ساختمان دیده می شود نتیجه نورپردازی نمای آن است . در حقیقیت زیبایی و جذابیت ساختمان را در شب نورپردازی چشم نواز آن تامین میکند .
عدم توجه به اصول نورپردازی نمای ساختمان موجب گشته است که گویی به هنگام شب با احجام و اجسام مخوفی مواجهیم .
در اهمیت نورپردازی نما همین بس که زیبایی های چشم نواز نما و هزینه های متحمل شده در طراحی نمای ساختمان به هنگام شب ناپدید می شوند لذا نورپردازی نمای ساختمان در شب اهمیت و حساسیت زیادی دارد ،زیرا نورپردازی اصولی بر روی یک نمای کاملا معمولی جلوه و جاذبه خارق العاده ای در شب میدهد .

انواع روش‌های کاربردی نورپردازی
نورپردازی گسترده و یکدست

برای نورپردازی سطوح به شکل نرم و یکنواخت، از نورپردازی گسترده استفاده می‌شود. این روش کاملا برخلاف نورپردازی خشن انجام می‌گیرد. روشنایی سطوح به صورت جلوه یکنواخت و گسترده، از ویژگی‌های اصلی این روش است.

طراحی بالکن و تراس به کمک نورپردازی گسترده، جلوه زیبایی به نمای خانه شما می‌دهد. برای استفاده از این روش سعی کنید، فضاهای که در نما به شکل تورفتگی و بیرون‌زدگی نمایان می‌شوند را نورپردازی کنید.

نورپردازی خشن

برای جلوه بافت‌های سطوح نمای ساختمان، از نورپردازی خشن استفاده می‌شود. در این روش، نباید سطوح به شکل یکدست و یکنوخت نورپردازی شوند. زیرا؛ بیشتر بر روی عناصر شاخص، تجهیزات روشنایی نصب می‌شود.

نورپردازی از داخل به خارج ساختمان

در این روش از عناصر شاخص نمای ساختمان، برای طراحی نورپردازی استفاده می‌شود. شما می‌توانید از منبع نورهای مختلف در قسمت‌های متفاوت ساختمان استفاده کنید؛ این کار به جلوه نورپردازی ساختمان شما کمک می‌کند. لامپ‌های ال ای دی و انواع فیبرهای نوری در لبه پنجره‌ها، برای ایجاد عمق در نما استفاده می‌شوند. نکته بسیار مهم در اجرای این روش تاُکید بر قسمت‌های اصلی نما است. با برجسته کردن عناصر اصلی نما در این روش، به کمک تجهیزات روشنایی، نمای جذابی را ایجاد کنید.

نورپردازی نقطه‌ای و تاکیدی

نورپردازی نقطه‌ای برای شاخص کردن عناصر معماری در نمای ساختمان استفاده می‌شود. به عنوان مثال؛ در نمای سبک کلاسیک، نورپردازی ستون‌ها، طاق‌ها و یا سنتوری‌ها، به زیبایی نما کمک می‌کند. زیرا؛ در این سبک، تجمل و شکوه نما مد نظر قرار می‌گیرد.

نورپردازی خطی و محوری

نورپردازی خطی، با توجه به نوع فرم و هندسه طراحی نما انجام می‌شود. به عنوان مثال؛ برای تاُکید بر خطوط عمودی و افقی در طراحی نمای ساختمان می‌توان از نورپردازی خطی استفاده نمود. یا برای نشان دادن محور‌های طولی و فرم‌های تکرار شونده منظم در نمای ساختمان، به شکل محور طولی و عرضی از این نورپردازی استفاده می‌شود. تجهیزات نوری مختلفی، برای اجرای روش نورپردازی خطی ارائه شده است. ریسه‌های ال. ای. دی و انواع فیبرهای نوری برای تاُکید بر فرم محوری بسیار مناسب هستند. برای جلوه خطوط افقی و عمودی نمای مدرن، نمایش فرم محور‌های پنجره‌ها و تراس‌ها به شکل طولی یا عرضی، استفاده از نورپردازی خطی راه‌ حل مناسبی است.

طراحی و نورپردازی ساختمان دو طبقه مسکونی، براساس سبک طراحی معماری انجام می‌شود. انتخاب نوع سبک طراحی برای تعیین نورپردازی بخش‌های مختلف نمای ساختمان بسیار تاثیرگذار است. با افزایش تعداد طبقات در ساختمان‌ها، نمای آن‌ها، دید و منظر بیشتری پوشش می‌دهند؛ در نتیجه باید حساسیت در طراحی نمای ساختمان بیشتر شود. در واقع با افزایش ارتفاع ساختمان‌ها، ناظر با دید وسیع‌تری نمای ساختمان را مشاهده می‌کند. امروزه نمای ساختمان‌های دوبلکس و دو طبقه، معمولاً به سبک مدرن طراحی می‌شوند. البته طرح‌هایی با سبک سنتی ایرانی در طراحی منظر شهری از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. هماهنگی در نورپردازی ساختمان‌های دو طبقه، با متریال آجر برای جلوه عناصر معماری ایرانی، باعث ایجاد نمای جذاب به سبک سنتی می‎شود.

در اکثر نورپردازی نمای بناهای تجاری، به دلیل استفاده بیش‌ از حد تجهیزات نوری، بدون رعایت اصول طراحی، آلودگی نوری را مشاهده می‌کنید. در واقع نصب بیلبورد‌های تبلیغاتی نوری، نورهای اضافی، کمکی‌ به زیبایی نورپردازی ساختمان تجاری نمی‌کنند. اگر نورپردازی نمای بناهای تجاری، به شکل اصولی انجام شود، کیفیت و کارکرد ساختمان را ارتقا می‌دهد. زیرا؛ نمای ساختمان تجاری، تاثیر بسزایی در عملکرد ساختمان دارد. باریکه‌های نوری، ریسه‌های ال. ای. دی، به نورپردازی جذاب نمای ساختمان تجاری کمک می‌کنند.

در طراحی نما علاوه بر سبک طراحی، متریال‌ها، رنگ‌ها و نورپردازی‌ها بسیار تاثیرگذارند. در نمای ساختمان مدرن، به دلیل استفاده از حجم‌های خالص و ساده، معمولاً نورپردازی به شکل ساده و شیک انجام می‌شود. در واقع نورپردازی، برای نشان دادن کلیت طرح نما به سبک مدرن به کار می‌رود. در سبک مدرن، برخلاف سبک کلاسیک، پرداخت در جزئیات حذف شده و بیشتر احجام خالص مد نظر قرار می‌گیرند. نورپردازی به سبک مدرن به کمک خطوط عمودی و افقی جلوه زیبایی به نمای ساختمان می‌دهد. ترکیب مصالح مرغوب مانند؛ آجر، فلز، شیشه و حذف خطوط منحنی در طرح نمای رستوران و کافی‌شاپ مدرن و استفاده از نورهای مخفی برای نورپردازی مدرن، به جذابیت و زیبایی این ساختمان‌ها کمک می‌کند.

بایدها و الزامات مورد توجه در نورپردازی نما

نور‌پردازی نما باید حتما با هدف قبلی انجام شود،برای مثال نور پردازی به دو روش انجام می‌گیرد.

  • صرفا جهت زیبایی نما
  • مورد توجه قرار گرفتن برخی المان‌ها

از دیگر مواردی که در نورپردازی مورد توجه قرار بگیرد این است که باید مشخص شود که نورپردازی برای بخشی از نما است یا برای کل نمای ساختمان.

به نور و ویژگی‌های مرتبط به آن توجه کنید

از جمله موارد حائز اهمیت در نورپردازی، شدت، جهت و رنگ نور است.
رنگ نور در نورپردازی نما

رنگ نورپردازی نمای ساختمان باید با رنگ مصالح استفاده شده در ساختمان تناسب داشته باشد،بنابراین رنگ نور و مصالح  باید در یک طیف رنگی قرار داشته باشند تا قرارگیری در کنار یکدیگر زیبا و یکپارچه بنظر برسند.
از جمله نورهای پرکاربرد در نمای ساختمان می‌توان به نور سفید و نور آبی اشاره کرد، چرا که با اکثر رنگ‌‌ها تناسب دارند و هارمونی زیبایی را ایجاد می‌کنند.

شدت نور در نورپردازی نما

اگر شدت نور کم باشد باعث کم ‌جلوه بودن نما و اگر زیاد باشد علاوه بر ایجاد آلودگی نوری، موجب نمایان‌ شدن عیب‌های نما می‌شود.
به همین دلیل است که در نمای ساختمان باید از شدت نور متعادل استفاده شود، چرا که جلوه ساختمان را حفظ می‌کند و زیبایی بیشتری به نما می‌دهد.
همچنین شدت این نورها باعث اذیت عابران نمی‌ شوند و برای ساکنین نیز ساختمان تکراری و خسته‌ کننده نخواهند شد.

جهت نور در نورپردازی نما

از دیگر مسائل مهم در نورپردازی، انتخاب جهت نورپردازی است، نورپردازی نما به هیچ عنوان نباید به داخل ساختمان وارد شود، وارد شدن نور به داحل ساختمان علاوه بر مشکلات اختلال نور، به شدت باعث آزار ساکنین می‌شود.
جهت نور باید به شکلی باشد که با تابیده ‌شدن نور به قسمت‌ های برجسته ساختمان، سایه ‌ای بر روی قسمت‌های دیگر آن ایجاد نشوند چرا که این موضوع به زیبایی ساختمان آسیب زیادی وارد می‌کند.
همچنین منبع نور نباید مشخص باشد و افرادی که به ساختمان نگاه می‌کنند باید نوری یکپارچه را ببینند.

نمای بیرونی یک ساختمان اولین عامل ایجاد جذابیت بصری و به بیان دیگر اولین عامل معرفی نوع و کیفیت ساختمان می‌باشد. بنابراین طراحی نورپردازی نمای خارجی ساختمان‌های مختلف علاوه بر قابل دید بودن ساختمان‌ها به هنگام تاریکی در شب، موجب افزایش جذابیت نمای کلی ساختمان و ایجاد فضایی زیبا در شهر نیز می‌گردد.

اگر ساختمان فاقد نورپردازی باشد؛ هیچ هویتی و حضوری در شب نخواهد داشت.
پس از اینکه طرح نمای ساختمان تکمیل شد نوبت به نورپردازی نمای ساختمان می‌رسد.
هرچقدر هم که شما نمای زیبایی طراحی کرده باشید برای جلوه کامل آن در شب، باید یک نورپردازی مناسب برای نما طراحی و اجرا شود.
عملا ساختمانی که نورپردازی نما ندارد، یک ساختمان مرده است. جدای از دیدگاه معماری از دید شهرسازی نیز نورپردازی بسیار اهمیت می‌یابد و تاثیر بسیار زیادی بر نما و منظر شهری دارد. حتما ساختمان‌های شخص سطح شهر را مشاهده کرده‌اید که به سبب نورپردازی منحصر به فردی که دارند تبدیل به یک نماد در منطقه خود شده‌اند.
نورپردازی باعث میشود المان‌های سطح نما و فضاهای پر و خالی آن به خوبی نمایان شوند.
کاربری ساختمان موردی است که در نورپردازی باید مورد توجه قرار گیرد، بدون شک نورپردازی نمای رومی یانمای کلاسیک یک ساختمان مسکونی با نورپردازی مدرن یک ساختمان تجاری متفاوت خواهد بود.

توجه به رنگ و شدت نور

توجه به رنگ و شدت نورها در واقع مهمترین عامل در طراحی و نورپردازی نمای ساختمان محسوب می‌شود. هماهنگی و توازن شدت نورها در بخش‌های مختلف طراحی نما و همچنین رنگ آن‌ها در معرفی عناصر معماری نمای ساختمان بسیار تاثیرگذارند. امروزه از تغییر تناژ نورهای رنگی، کمتر استفاده می‌شود و بیشتر تفاوت در شدت و درخشندگی نورها مورد توجه قرار گرفته است. روشنایی یکدست در کل اجزای نما، مطلوب نیست، در واقع تفاوت در شدت روشنایی منبع نورها، به جذابیت عناصر نما کمک می‎‌کنند. شما می‌توانید به کمک ایجاد شدت نورهای مختلف در فضاهایی مانند؛ روف گاردن و بالکن، جذابیت نمای ساختمان را دوچندان کنید. البته در اجرای نورپردازی باید به نکات و اصول نورپردازی روف گاردن و بالکن توجه نمایید.

در صورتی که مایل هستید، از منبع نورهای رنگی استفاده کنید؛ رنگ‌های ملایم نورهای مخفی مانند؛ سفید و آبی جلوه زیبایی به نمای ساختمان شما می‌دهند. در انتخاب و ترکیب رنگ نما بهتر است به هماهنگی با رنگ منبع روشنایی توجه کنید.

منبع نور مخفی: تاثیر پنهان بودن منبع نور

در بسیاری از موارد برای جلوه عناصر اصلی طراحی نمای ساختمان، از منبع نور مخفی سقف و دیوار استفاده می‌شود. منبع روشنایی بهتر است از دید ناظر پنهان باشد؛ زیرا با این کار تفاوت شدت نورها و مرز بین آن‌ها بیشتر نمایان می‌شود. نورپردازی مخفی در سطوح مختلف، تاثیر مطلوبی در جلوه بصری نما دارد.

توجه به قرارگیری و هماهنگی منبع نورها

نوع قرارگیری منبع نورها در شدت روشنایی آن‌ها بسیار تاثیرگذار است. حجم عناصر معماری در نمای ساختمان‌ها، با استفاده از متریال‌ها، نورپردازی سطوح مختلف، نوع قرارگیری منبع نورها نمایان می‌شوند. کنتراست در نورپردازی و بازی با سایه‌ها به کمک منبع نورهای مختلف انجام می‌شود. طراح نمای ساختمان، به کمک ایجاد فاصله در بین منبع نورها، می‌تواند سایه‌های عمیق یا ملایمی در نورپردازی ظاهر ساختمان ایجاد کند. برای نمایان کردن جزئیات بیشتر سطوح نمای ساختمان، بهتر است منبع نور را در فاصله نزدیک‌تری نسبت به سطوح و احجام در نظر داشته باشید.

وال واشرها، جت‌لایت‌ها، ریسه‌های نوری، پروژکتورهای نما و انواع ال ای دی‌ها، لامپ‌های نوری و زمینی، چراغ‌های دکوراتیو و لامپ‌های کریستال از تجهیزاتی هستند که برای طراحی نمای مدرن به کار می‌روند.

سبک‌ مدرن، کلاسیک، نئوکلاسیک، سنتی از مواردی هستند که در نورپردازی نمای ساختمان تاثیرگذارند.

  • شناخت و توجه به شدت نور و رنگ نور مورد استفاده
  • جلوگیری از نفوذ نور به داخل ساختمان (ایجاد مزاحمت برای ساکنین)
  • مخفی بودن منابع نور در حد امکان
  • کم مصرف بودن
  • شاخص نمودن نمای ساختمان و …

در نورپردازی نمای ساختمان کل نما نباید روشن شود بلکه هدف روشن کردن برخی نقاط مهم و عناصر خاص نمای ساختمان میباشد . به عبارت دیگر استفاده نابجا و زیاد از نورها ظاهری نازیبا و زننده از نمای ساختمان برای هر بیننده ای ایجاد می کند .
جهت نورپردازی هر ساختمان اول باید کاربری و نمای کلی ساختمان توسط نورپرداز مد نظر قرار بگیرد .سپس به مواردی مانند نوع نورهای مصرفی ،رنگ نور،میزان و جهت انتشار آن پرداخته شود .
دستیابی به چشم انداز جذاب و خیره کننده نمای بیرونی هر ساختمان در تاریکی شب با انتخاب مناسب منابع نور و نیز جاگذاری درست آن ها در نمای ساختمان تامین می شود .
نوع نورها و رنگ آنها باید با مصالح به کارگرفته شده در ساختمانها همخوانی داشته باشد . همچنین توسط استقرار صحیح نورها می توان بر خطوط عمودی و افقی نما تاکید کرد و آنها را برجسته نمود و نمای ساختمان را در شب همانند روز خیره کننده کرد .

مزایای نورپردازی صحیح در نمای ساختمان :
  • نورپردازی در بالا بردن کیفیت دید ظاهر ساختمان نقش مهمی ایفا میکند .
  • نورپردازی موجب جلوه گری بعضی عناصر و قسمتهای موجود در نمای بیرونی ساختمان و محوطه های بیرونی ساختمان می شود .

ساختمان‌های ویلایی، با توجه به آب و هوا، موقعیت مکانی، دید و منظر و برنامه فیزیکی مشخص، طراحی می‌شوند. در اکثر طرح‌های ویلایی، ایده و سناریوی طرح، مد نظر قرار می‌گیرد. نورپردازی ساختمان ویلایی، یک عامل مهم و تاثیرگذار در جلوه آن است. طراحی ورودی خانه ، یکی از موارد بسیار تاثیرگذار در ایجاد جذابیت نمای ساختمان ویلایی است. سعی کنید از طرح‌های زیبا برای نورپردازی ورودی ویلا استفاده کنید.

درطراحی نمای ویلایی، می‌توان از روش‌های مختلفی برای جلوه احجام نما استفاده کرد. نورپردازی اصولی، یکی از موارد بسیار مهم در طراحی نمای ساختمان ویلایی به شمار می‌آید. در صورتی که به شکل اصولی اجرا نشود؛ باعث ایجاد آلودگی نوری در نمای ساختمان خواهد شد.

در نورپردازی نمای ساختمان ویلایی باید به چه مواردی توجه کنیم؟

یکی از موارد بسیار مهم در طراحی نمای ساختمان ویلایی، توجه به فضاهای باز و نیمه باز است. این فضاها شامل؛ تراس، روف گاردن، فضاهای تقسیم بین احجام نما برای کاشت گیاهان و… می‌باشد. عناصر محوطه مانند استخر، آلاچیق و بسیاری از موارد دیگر در طراحی لندسکیپ با توجه به جانمایی در دید و منظر نمای ساختمان ویلایی تاثیرگذارند. سایت پلان یا نقشه موقعیت بنا، برای تشخیص دید و منظر مفید نمای ساختمان بسیار مؤثر است. بهتر است در کنار طراحی و نورپردازی محوطه ساختمان ویلایی، نورپردازی نما انجام شود. زیرا؛ هماهنگی در نورپردازی عناصر لندسکیپ ( محوطه ) با نورپردازی نمای ساختمان ویلایی به جذابیت آن کمک می‌کند. طراحی و نورپردازی روف گاردن،نورپردازی استخر و مسیرهای ورودی از موارد بسیار مؤثر در ایجاد جذابیت و زیبایی نورپردازی ساختمان ویلایی محسوب می‌شوند.

در طراحی نما به سبک کلاسیک، شما شاهد عناصر معماری یونان و روم هستید زیرا؛ سبک کلاسیک ریشه در معماری یونان و روم دارد. سبک کلاسیک همراه با ستون‌ها، طاق‌ها، قوس‌ها و سنتوری‌ها در نمای ساختمان ظاهر می‌شود. طراحی نمای کلاسیک، به دور از سادگی و به صورت تجملاتی نمایان می‌شود. در طراحی نمای ساختمان به سبک کلاسیک از متریال سنگ و آجر استفاده می‌شود. در اغلب طرح‌های کلاسیک، سنگ تراورتن به کار می‎‌رود. در نمای ساختمان به سبک کلاسیک، بهتر است اجزای اصلی نما را برای نورپردازی انتخاب کنید. زیرا؛ بخش مهمی از طراحی و نورپردازی نما به سبک کلاسیک، برای تاُکید بر عناصر معماری روم و یونان انجام می‌شود. نورهای مخفی برای پایه ستون‌ها، منبع نورهای نقطه‌ای در تراس‌ها به همراه لوسترهای تزئینی، برای نشان دادن عمق فضا در نورپردازی نمای ساختمان به سبک کلاسیک به کار می‌روند. گچ‌کاری‌ها و پرداخت در جزئیات، ستون‌ها و طاق‌ها، همچنین وجود سقف‌های گنبدی در اغلب نمونه‌های سبک کلاسیک دیده می‌شوند. تغییر در شدت روشنایی نورهای بخش‌های مختلف نمای ساختمان، باعث شکوه و جذابیت نمای ساختمان می‌شوند.

حجم بناهای اداری، معمولا به شکل ساده طراحی می‌شوند. در نورپردازی نمای اداری، باید برای طراحی ورودی‌ها بیشتر توجه شود. زیرا؛ نورپردازی ورودی ساختمان اداری، آن را به یک حجم شاخص تبدیل می‌کند. به دلیل وجود پنجره‌های عریض، برای نورگیری فضاهای داخلی ساختمان اداری، از نورپردازی اضافی در فضاهای داخلی خودداری کنید. نورپردازی ساختمان اداری، باید با توجه به موقعیت قرارگیری و تاثیر آن در منظر شهری انجام شود. برای تعریف عملکرد و کارکرد ساختمان، می‌توان از ویژگی‌های مختلف تجهیزات نوری و خلاقیت در طراحی هوشمندانه استفاده کرد.

برج‌ها و ساختمان‌های بلند، به عنوان نقاط و نشانه‌های مرتفع در منظر شهری نمایان می‌شوند. بنابراین، در طراحی نمای آن‌ها باید تجهیزات هوشمند و زمینه مناسبی فراهم باشد. در مناطق مختلف و یا شهرها، برج‌ها و المان‌هایی مانند؛ میادین، مجسمه‌های شهری، فضاهای سبز و بناهای شاخص، برای تعریف هویت و منظر یک شهر به کار می‌روند. بناها و عناصر شهری در زمینه‌های عملکردی و مفهومی و کاربردی، نسبت به یکدیگر تفکیک می‌شوند؛ که این موضوع در طراحی نمای آن‌ها بسیار تاثیرگذار است. المان‌های شهری با نورپردازی مناسب در شب، می‌توانند به عنوان راهنما در جهت‌یابی و یا نشانه‌هایی برای موقعیت‌یابی استفاده شوند. برج‌ها گزینه مناسبی، به عنوان نقطه مبنا در شهر هستند. بنابراین، نورپردازی نمای برج‌ها، تاثیر بسزایی در منظر شهری و منطقه‌ای دارد.

هزینه نورپردازی نمای ساختمان ، بر حسب هر متر مربع مساحت اجرای کار محاسبه می‌گردد.
قیمت نور پردازی نما بستگی به مساحت نما، مقدار روشنایی مورد نظر کارفرما (روشن کردن ۸۰ درصد نما، روشن کردن ۴۰ درصد نما و یا حتی کمتر)، و تعیین نوع منبع نوری دارد.
در بازار انواع و مدل‌های مختلف از چراغ‌های ال ای دی، وال واشر، پروژکتور، جت لایت و… وجود دارد که کیفیت، پرتاب نور و ولتاژهای متغیری دارند.
برای محاسبه‌ی قیمت نورپردازی در نما ابتدا باید به چند مورد توجه کنیم.

  • متراژ استفاده از نورپردازی
  • ارتفاع ساختمان
  • نوع نورپردازی
  • سبک استفاده از نورپردازی
  • دست مزد کارگران
  • موقعیت پروژه

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های یک نما، نورپردازی آن است.
نورپردازی نمای ساختمان در شب باعث می‌شود که نمای شما مانند روز مثل یک الماس بدرخشد.
امروزه میبینیم که در خیلی از ساختمان‌ها با استفاده از نورپردازی توانسته‌اند جذابیت نما را چندین برابر کنند.
به صورتی که شاید نمایی که در شب و با استفاده از نورپردازی می‌بینید در  روز جذابیت آن‌چنانی نداشته باشد.
نورپردازی اگر متناسب با طراحی نما انجام شود، اثری شاخص و چشم نواز را به وجود می آورد.
پس هیچگاه نورپردازی نمای خود را دست کم نگیرید و طراحی آن را به دست خبره‌ترین افراد بسپارید تا پشیمان نشوید.

شاخص کردن عناصر نمای ساختمان به کمک نورپردازی

یکی از مهمترین اهداف نورپردازی نمای ساختمان، برجسته کردن عناصر معماری است. انتخاب سبک طراحی نما به جلوه عناصر معماری و نورپردازی آن‌ها کمک می‌کند. شناخت عناصر و المان‌های معماری متناسب با سبک طراحی نما ضروری است. به عنوان مثال؛ در صورتی که قصد دارید نمای ساختمان خود را به سبک کلاسیک طراحی کنید؛ بهتر است از نورپردازی در ستون‌ها و قوس‌ها استفاده نمایید.

نورپردازی با توجه به فرم و هندسه‌ی نمای ساختمان

فرم و هندسه نمای ساختمان متناسب با سبک طراحی نما و نوع کاربری ساختمان تعیین می‌شود. هندسه‌ی نما تاثیر بسزایی در نورپردازی اجزای نمای ساختمان دارد. زیرا، نوع قرارگیری منبع نورهای مختلف را تعیین می‌کند. به عنوان مثال؛ در طراحی نمای ساختمان مدرن، فرم و هندسه ساده مربع، مستطیل و یا خطوط عمودی و افقی به کار می‌رود. استفاده از منبع نوری خطی در سبک مدرن، با وجود فرم عمودی و افقی در نورپردازی نمای ساختمان بسیار پرکاربرد است.

توجه به سبک‌های طراحی نمای ساختمان

با توجه به تنوع در سبک‌های مختلف طراحی نما، نورپردازی نمای ساختمان به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. عناصر معماری متناسب با سبک‌های مختلف طراحی نما در ظاهر ساختمان نمایان می‌شوند. طراح نمای ساختمان، باید متناسب المان‌های معماری در هر سبک طراحی و با توجه به کاربری بنا، نورپردازی ساختمان را در مدلسازی طرح نما ارائه دهد. مدلسازی و نورپردازی نمای ساختمان به شکل 3 بعدی، توسط طراحان انجام می‌شود. شما می‌توانید، با تعیین سبک طراحی نما، طرح اولیه‌ای از نوپردازی نمای ساختمان را قبل از اجرا مشاهده کنید.

هماهنگی نورپردازی نما با المان‌های اطراف ساختمان

بهتر است طراحی و نورپرازی نمای ساختمان‌ها، با توجه به نوع کاربری، ساختمان‌ها و المان‌های اطراف آن‌ها انجام شود. این کار به طراح برای تعیین دید و منظر نمای ساختمان کمک می‌کند. برای جلوگیری از کور شدن دید و منظر، طراح نمای ساختمان، موقعیت نمای ساختمان‌های اطراف، نوع متریال، رنگ، هندسه و نورپردازی آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. در واقع این موضوع به ایجاد هماهنگی نورپردازی نمای ساختمان با المان‌های اطراف آن کمک می‌کند.

نحوه نورپردازی انواع نمای ساختمان با توجه به کاربری معماری

توجه به نوع کاربری بنا در طراحی و نوپردازی نمای ساختمان بسیار تاثیرگذار است. در واقع یک آیتم مهم در ایجاد جذابیت نمای ساختمان محسوب می‌شود. زیرا طراحی نمای ساختمان در نگاه اول برای ناظر، معرف بنا می‌باشد. بهتر است، در نورپردازی نمای ساختمان‌ها به کاربری بنا توجه کنید. آیتم‌های مختلفی در افزایش جذابیت نمای ساختمان وجود دارند.

نورپردازی پنجره‌ها و فضاهایی مانند تراس و بالکن و انواع المان‌ها از ویژگی‌های مهم نورپردازی نمای مدرن می‌باشند.

ستون‌ها، طاق‌ها و انواع قوس‌ها و سقف‌های گنبدی از مواردی هستند که در طراحی نما کلاسیک نورپردازی می‌شوند.

خدمات کار در ارتفاع منصوری به روش دسترسی با طناب

پیچ و رولپلاک سنگ
نمای ساختمان

شستشوی
نمای ساختمان

پوشش نمای چوب ساختمان

رنگ آمیزی
نمای ساختمان

آب بندی,درز بندی
نمای ساختمان

پوشاندن پاسیو,حیاط خلوت

خدمات صنعتی در
ارتفاع